Persoonlijk contact
Klantgerichte aanpak
Alles onder één dak

Tips voor een gebruiksvriendelijke website

Je website is vaak het eerste contactmoment met je klant. Daarom is het belangrijk dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Een gebruiksvriendelijke website zorgt niet alleen voor tevreden bezoekers, maar ook voor meer conversie en een sterke online uitstraling. In dit artikel geven we praktische tips om jouw website nog toegankelijker, overzichtelijker en prettiger in gebruik te maken.

Wat is het belang van een gebruiksvriendelijke website?

Je maakt een website voor anderen en je hebt hier een bepaalde bedoeling mee: je diensten promoten, producten verkopen, je gemaakte werk (portfolio) in de schijnwerpers zetten, verhalen delen of iets anders.

Om dit doel te bereiken en de bezoeker zo goed mogelijk te bedienen, is een gebruiksvriendelijke website van groot belang. Je wilt dat bezoekers zo lang mogelijk op de website blijven en contact opnemen/een dienst afnemen/producten kopen of wat het doel dan ook is.

Een gebruiksvriendelijke website heeft ook nog andere voordelen. Een gestructureerde en toegankelijke website wordt ook door zoekmachines als Google gewaardeerd en dit is weer goed voor je vindbaarheid.

Dus, wat kun je doen om je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken?

Ga voor een relevante en duidelijke domeinnaam

Voor de domeinnaam is het belangrijk dat deze relevant en duidelijk is. Denk aan de bedrijfsnaam of een persoonsnaam. Ook geldt: hoe simpeler de domeinnaam, hoe beter. Maak het de bezoeker makkelijk om de domeinnaam goed te onthouden.

Een goede homepage

Een bezoeker beslist binnen enkele seconden of jouw website de moeite waard is om op te blijven en verder te bekijken. De homepage is vaak de belangrijkste pagina voor zowel de bezoeker als voor zoekmachines dus het is goed om deze zo duidelijk mogelijk te maken.

Voor de homepage is het belangrijk dat deze in één keer de basisvragen van de bezoeker beantwoord. Hij/zij komt met een bepaald doel op de website en is bezig met vragen als “Wat is dit voor website?”, “Wat kan ik hier vinden?” en “Wat heb ik eraan?”. Zorg ervoor dat de homepage antwoord geeft op deze vragen. Wees direct en duidelijk over welke producten of diensten er op de website te vinden zijn.

Heb je een motto of een slogan? Plaats deze dan ook op de homepage, het liefst ergens bovenaan zodat de bezoeker deze in één oogopslag ziet.

Zorg voor een duidelijke navigatie

Het is uiteraard niet de bedoeling dat een bezoeker ‘verdwaald’ raakt op je website en het daardoor al snel voor gezien houdt. Zorg daarom voor een duidelijke navigatie. Dit kan op verschillende manieren:

  • Houd het menu overzichtelijk en logisch ingedeeld, met maximaal 5-7 hoofcategorieën
  • Voeg een zoekfunctie toe, zeker als je veel content/pagina’s hebt
  • Zorg voor een broodkruimelspoor of een duidelijke knop waarmee je bijvoorbeeld gemakkelijk teruggaat naar een algemene pagina

Maak knoppen en links herkenbaar

Gebruik contrasterende kleuren voor knoppen en zorg dat links duidelijk klikbaar zijn (bijvoorbeeld onderstreept of in een afwijkende kleur).

Gebruik korte, duidelijke teksten

Schrijf in eenvoudige taal, met korte zinnen en duidelijke koppen. Vermijd vakjargon als het niet nodig is.

Gebruik duidelijke call-to-actions (CTA’s)

Vertel bezoekers precies wat je wilt dat ze doen (“Bestel nu”, “Vraag offerte aan”). Plaats deze CTA’s op logische plekken, zoals bovenaan en onderaan pagina’s. Je kunt hier ook knoppen voor gebruiken, die vallen altijd goed op.

Optimaliseer voor mobiel

Meer dan de helft van het webverkeer komt van mobiele apparaten. Zorg dat je site responsive is.

Zorg voor voldoende witruimte

Witruimte (lege ruimte) zorgt voor rust en het maakt een website overzichtelijker. Durf dus ruimte te gebruiken.

Overige tips

  • Maak het logo in de header klikbaar en laat deze doorlinken naar de homepage
  • Plaats een duidelijke contact-knop in het hoofdmenu
  • Maak gebruik van eenvoudige links, bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/over-ons
  • Snelle laadtijd is cruciaal. Niemand heeft zin in – en tijd voor – een langzame website

Hulp nodig? Schakel Triple in!

Met meer dan 20 jaar ervaring in het ontwikkelen van websites, staan wij graag klaar om jouw droom werkelijkheid te laten worden. Wil je hele een nieuwe website (laten) bouwen of je bestaande website in een nieuw jasje steken? Dan ben je bij Triple aan het juiste adres!

Wij werken met een WordPress CMS systeem. Hierdoor is de website eenvoudig zelf bij te houden. Ideaal! Het aanpassen van een tekst, het plaatsen van een afbeelding of het toevoegen van een pagina is hierdoor goed te doen.

Lees hier meer over onze diensten of neem direct contact met ons op voor meer informatie.

Foto van wendy

wendy

Interesse in een CleanTalk Elementor Pro Divi Pro Crocoblock ESET DirectAdmin Plesk Office 365 Revolution Slider Elfsight App WP All Import Flexible Checkout Funnelkit Complianz Yoast TranslatePress GravityForms Advanced Custom Fields licentie ?

Geef hieronder aan in welke licentie u interesse heeft en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Interesse in onze zoekmachine optimalisatie ?

Geef hieronder door welk SEO pakket u wilt en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Interesse in een VPS ?

Geef hieronder door wat uw wensen zijn en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Interesse in ons onderhoudsabonnement ?

Geef hieronder door welke onderhoudsabonnement u wilt en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Interesse in een nieuwe website webshop maatwerk oplossing ?

Geef hieronder door wat uw wensen zijn en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!