Persoonlijk contact
Klantgerichte aanpak
Alles onder één dak

How to: aan de slag met SEO

Als je een eigen website hebt, dan wil je waarschijnlijk dat deze zo goed mogelijk wordt gevonden. Hier komt zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, om de hoek kijken. In dit artikel leggen we uit wat SEO is én hoe je er zelf mee aan de slag kunt gaan.

De basis

Laten we beginnen met wat basisinformatie. SEO staat voor Search Engine Optimization, het wordt ingezet om websites hoger te laten komen in de gratis resultaten van bijvoorbeeld Google (ook wel organische resultaten genoemd). Je wordt hier alleen getoond als Google jouw website het meest relevant vindt voor de zoekopdracht.

Google is de grootste zoekmachine ter wereld en dat wil zij natuurlijk ook blijven. Daarom moet zij haar gebruikers de meest waardevolle, relevante, unieke en kwalitatief goede resultaten bieden. Het is aan te raden om met je website te focussen op dezelfde waarden. Als jouw website niet in het plaatje van Google past, zal deze ook niet snel getoond worden.

Aan de slag!

Er zijn allemaal tips en tools die jou kunnen helpen bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Hieronder lichten we er een aantal toe.

Zoekwoordenonderzoek

Wanneer je op zoek gaat naar informatie over SEO, dan kun je niet om de term ‘zoekwoordenonderzoek’ heen. De SEO-wereld is erg aan het veranderen dus het is de vraag hoe lang dit echt effectief blijft. Het kan een goed startpunt zijn, alleen is het tegenwoordig belangrijker om de klant in gedachten te houden dan om dingen te doen ‘om maar te scoren in Google’.

Stap 1: ga op zoek naar de zoekintentie

Ga op zoek naar de zoekintentie van de gebruiker. Schrijf op waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn wanneer ze op jouw website komen. Is dat omdat ze iets willen kopen, omdat ze advies willen of willen ze juist meer informatie over een specifiek onderwerp?

Stap 2: schrijf alle mogelijke zoekopdrachten op

Schrijf alle mogelijke zoekopdrachten die jouw potentiële klanten kunnen gebruiken op. Dit kunnen ook synoniemen en langere zoektermen zijn (ook wel ‘longtail keywords’).

Stap 3: voer alle mogelijke zoekopdrachten in, in een SEO-tool

Zo kom je erachter wat het zoekvolume per maand is en krijg je een concurrentie indicatie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de keywordplanner van Google.

Tip: staar je niet blind op zoekwoordplanners. Het kan handig zijn om ter ondersteuning te gebruiken, maar blijf vooral ook jouw ideale klant in gedachten houden.

Stap 4: selecteer het focus zoekwoord van de webpagina

Het focus keyword kan het zoekwoord zijn met een hoog zoekvolume en redelijk lage concurrentie. Je kunt ook zelf een focus zoekwoord uitkiezen die aansluit de vraag van jouw ideale klant. Met dit zoekwoord ga je nu aan de slag met on-page SEO.

On-page SEO

Onder ‘on-page SEO’ vallen alle factoren op de website zelf die bijdragen aan de zoekmachinevriendelijkheid van de website.

Dit zijn een aantal tips om de content te optimaliseren:

• Verwerk het zoekwoord in de eerste 100 woorden. Zo weten Google en de gebruiker allebei direct waar een tekst over gaat
• Maak ook gebruik van synoniemen
Er is nu onderzocht waar de bezoeker naar op zoek is, zorg er vervolgens voor dat de tekst die op de webpagina wordt geplaatst, hierbij aansluit
• Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke paginastructuur
• Zorg voor rijke content. Wissel teksten af met afbeeldingen en optimaliseer de afbeeldingen ook (door ze een goede – beschrijvende – bestandsnaam te geven, wederom weer met het zoekwoord erin verwerkt)
• Geef elke pagina een unieke titel en meta-omschrijving. Maak ook hier weer slim gebruik van het zoekwoord – of een synoniem – waar je op gevonden wilt worden
• Maak gebruik van interne links – voor SEO is het belangrijk om pagina’s ook intern met elkaar te verbinden, dit kan aan de hand van interne links. Interne links dragen onder andere bij aan de structuur en gebruiksvriendelijkheid van een website. Mede door de interne links snapt Google de hiërarchie van een website
• Gebruik verschillende titels zoals een duidelijke H1-titel die de lading van de webpagina dekt. Zorg voor een aantrekkelijke titel waarin het zoekwoord verwerkt is. Hiermee help je Google (maar ook de gebruiker) om beter en sneller te begrijpen waar de tekst over gaat
• Maak verder ook gebruik van andere titels (H2, H3…) en verwerk hier extra zoekwoorden/synoniemen in
• Zorg ervoor dat er geen dubbele content op de website voorkomt, dit zorgt voor verwarring bij zoekmachines
• Zorg voor een snelle laadtijd

Tot slot

• Maak een Google Analytics en een Google Search Console account aan, beiden zijn gratis tools. Met behulp van Google Analytics krijg je inzicht in het bezoekersverkeer en de gebruikservaring. Google Search Console laat zien hoe zoekmachines jouw pagina indexeren. Je kunt er ook eventuele fouten mee opsporen

• Installeer de Yoast SEO-plugin als je een WordPress-site hebt. De Yoast-plugin is zeer gebruiksvriendelijk en wordt gebruikt om websites beter vindbaar te maken

SEO uitbesteden

Het is ook mogelijk om SEO uit te laten besteden. Omdat SEO een doorlopend proces is dat continue monitoring en aanpassing vereist, kan er veel tijd in gaan zitten. Ook passen zoekmachines hun algoritmen regelmatig aan. Het is dus essentieel om up-to-date te blijven van de laatste ontwikkelingen om succesvol te blijven.

Wil je meer weten over het laten uitbesteden van SEO aan Triple? Neem dan een kijkje op deze pagina.

Foto van wendy

wendy

Interesse in een CleanTalk Elementor Pro Divi Pro Crocoblock ESET DirectAdmin Plesk Office 365 Revolution Slider Elfsight App WP All Import Flexible Checkout Funnelkit Complianz Yoast TranslatePress GravityForms Advanced Custom Fields licentie ?

Geef hieronder aan in welke licentie u interesse heeft en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Interesse in onze zoekmachine optimalisatie ?

Geef hieronder door welk SEO pakket u wilt en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Interesse in een VPS ?

Geef hieronder door wat uw wensen zijn en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Interesse in ons onderhoudsabonnement ?

Geef hieronder door welke onderhoudsabonnement u wilt en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Interesse in een nieuwe website webshop maatwerk oplossing ?

Geef hieronder door wat uw wensen zijn en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!